REGULAMIN SEKCJI INTEGRACJI PSYCHOTERAPII OSÓB Z PROBLEMEM UZALEŻNIENIA

Doświadczenia kliniczne, badania i współczesna wiedza wskazują na potrzebę integracyjnego podejścia do psychoterapii osób z problemem uzależnienia oraz ich bliskich, którego celem jest integrowanie pacjenta. Idea integracji obejmuje proces diagnostyczny, konceptualizację, modalności psychoterapeutyczne oraz cele osoby z problemem uzależnienia.

Psychoterapia tak rozumiana zorientowana jest na osobę i czerpie z wielu źródeł teoretycznych, przede wszystkim: z teorii przywiązania, z nurtów psychodynamicznych, humanistyczno – doświadczeniowych, poznawczo-behavioralnych oraz systemowych, nauk medycznych, w tym z wiedzy dostarczanej przez neuronaukę.

Ze względu na integracyjny charakter psychoterapii osób z problemem uzależnienia podjęliśmy decyzję o powołaniu Sekcji w ramach Polskiego Stowarzyszenia Integracji Psychoterapii o nazwie Sekcja IPOPU – Integracji Psychoterapii Osób z Problemem Uzależnienia.

Art. 1
STATUS PRAWNY I SIEDZIBA

  1. Zarząd Polskiego Stowarzyszenia Integracji Psychoterapii (dalej: „PSIP”) powołuje na wniosek członków PSIP sekcję pod nazwą: Sekcja Psychoterapii Osób z Problemem Uzależnienia, zwaną w dalszej części niniejszego Regulaminu „Sekcją IPOPU” (skrót IPOPU oznacza Sekcja Integracji Psychoterapii Osób z Problemem Uzależnienia).
  2. Sekcja IPOPU działa w strukturach PSIP, zarejestrowanego w Rejestrze Stowarzyszeń Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS 0000317332 i nie stanowi formy stowarzyszenia, o której mowa w ustawie z dnia 7 kwietnia 1989 roku Prawo o Stowarzyszeniach.
  3. Sekcja IPOPU działa na podstawie:
    1. Statutu Polskiego Stowarzyszenia Integracji Psychoterapii
    2. Niniejszego regulaminu.
  4. Siedzibą Sekcji IPOPU jest siedziba Polskiego Stowarzyszenia Integracji Psychoterapii.

Art. 2
CELE I PRZEDMIOT DZIAŁANIA

  1. Sekcja IPOPU realizuje następujące cele:
    1. artykułowanie standardów zawodowych i etycznych w psychoterapii osób z problemem uzależnienia, szczególnie w podejściu integracyjnym oraz dbałość o ich przestrzeganie;
    2. działanie na rzecz podnoszenia wiedzy i umiejętności klinicznych psychoterapeutów i innych specjalistów pracujących w obszarze profilaktyki i leczenia osób z problemem uzależnienia oraz ich bliskich;
    3. propagowanie integracyjnego podejścia do psychoterapii osób z problemem uzależnienia wśród psychoterapeutów i innych osób z obszaru pomagania osobom z problemem uzależnienia oraz ich bliskim;
    4. utrzymywanie kontaktów i współpraca z profesjonalnymi organizacjami działającymi w dziedzinie psychoterapii i profilaktyki problemów z uzależnieniem w kraju i za granicą promującymi nowoczesne podejścia w zakresie psychoterapii, w szczególności z Konsultantem Krajowym w Dziedzinie Psychoterapii Uzależnień, KCPU Krajowym Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom, władzami samorządowymi i rządowymi;
    5. reprezentowanie oraz ochrona interesów członków Sekcji Integracji Psychoterapii Osób z Problemem Uzależnienia wobec organizacji, instytucji państwowych i społecznych, a także innych osób prawnych.

Art. 3
CZŁONKOWIE SEKCJI IPOPU

  1. Członkostwo w Sekcji Integracji Psychoterapii Osób z Problemem Uzależnienia dzieli się na następujące kategorie:
    1. Członkowie Zwyczajni,
    2. Członkowie Wspierający,
    3. Członkowie Honorowi.
  2. Członkiem Zwyczajnym Sekcji IPOPU może zostać osoba spełniająca łącznie następujące warunki:
    1. jest członkiem PSIP,
    2. uzyskała świadectwo ukończenia szkolenia w zakresie psychoterapii według programu uznanego przez Zarząd Główny Stowarzyszenia lub posiada tytuł Specjalisty w Dziedzinie Psychoterapii Uzależnień lub Certyfikat Psychoterapeuty Uzależnień wydany przez KCPU zgodnie ze zmianą ustawy o zdrowiu publicznym Dz.U.2021.2469 z dnia 2021.12.30.
    3. posiada rekomendację 2 członków Sekcji,
    4. złożyła w Zarządzie Sekcji deklarację członkowską, której wzór stanowi załącznik do niniejszego Regulaminu,
  3. Członkiem Wspierającym może być osoba zainteresowana działalnością Sekcji IPOPU, która zadeklaruje dla niej poparcie i jest członkiem PSIP.
  4. Decyzję o przyznaniu członkostwa zwyczajnego i wspierającego wydaje Zarząd Sekcji IPOPU.
  5. Członkostwo honorowe nadaje Walne Zebranie członków Sekcji IPOPU na wniosek Zarządu Sekcji osobom szczególnie zasłużonym dla rozwoju integracji psychoterapii uzależnień lub dla realizacji celów regulaminowych Sekcji IPOPU po zatwierdzeniu przez Zarząd PSIP.

Art. 4
PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW

  1. Członkowie Zwyczajni Sekcji IPOPU mają prawo:
    1. wybierać i być wybierani do organów Sekcji IPOPU, na zasadach określonych w niniejszym Regulaminu,
    2. brać udział we wszystkich formach działalności Sekcji IPOPU, w szczególności w zebraniach i konferencjach naukowych organizowanych przez Sekcję IPOPU,
    3. zgłaszać wnioski dotyczące działalności Sekcji IPOPU,
    4. uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu Członków Sekcji IPOPU.
  2. Członkowie Zwyczajni Sekcji IPOPU są zobowiązani do:
    1. przestrzegania postanowień Statutu PSIP, niniejszego Regulaminu oraz uchwał Sekcji IPOPU,
    2. aktywnego uczestniczenia w realizacji celów Sekcji IPOPU,
    3. przestrzegania zasad etyki zawodowej,
    4. dbania o dobre imię i mienie Sekcji IPOPU.
  3. Członkowie Wspierający Sekcji mają prawo do korzystania z pomocy naukowej i doradczej Sekcji IPOPU oraz innych form jej merytorycznej działalności.
  4. Członkowie Wspierający nie posiadają biernego ani czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w pracach Sekcji IPOPU, zgłaszać do władz Sekcji IPOPU wnioski i postulaty dotyczące podejmowania przez sekcję IPOPU zadań.
  5. Członkowie Honorowi nie posiadają biernego ani czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w pracach Sekcji IPOPU, poza tym posiadają takie same prawa jak Członkowie Zwyczajni.

Art. 5
USTANIE CZŁONKOSTWA

  1. Członkostwo w Sekcji IPOPU ustaje w wyniku:
    1. dobrowolnej rezygnacji zgłoszonej na piśmie Zarządowi Sekcji IPOPU,
    2. śmierci Członka,
    3. skreślenia z listy przez Zarząd Sekcji IPOPU z powodu:
      1. uchylania się od obowiązków członkowskich,
      2. nieprzestrzegania postanowień Statutu PSIP, niniejszego Regulaminu lub uchwał organów Sekcji IPOPU, w szczególności, gdy dalsze członkostwo nie da się pogodzić z celami Sekcji IPOPU albo gdy godzi w jej dobre imię,
      3. pozbawienia praw publicznych na mocy prawomocnego orzeczenia sądu.
  2. Skreślenie i wykluczenie z listy Członków następuje w drodze Uchwały Zarządu Sekcji IPOPU. Podjęcie Uchwały o wykluczeniu Członka następuje po złożeniu przez niego wyjaśnień, a w przypadku ich niezłożenia, po upływie określonego dla tych wyjaśnień terminu.
  3. Termin do złożenia wyjaśnień, o którym mowa w ust. 2 powyżej wynosi 3 dni robocze od dnia zawiadomienia Członka przez Zarząd Sekcji IPOPU o zamiarze skreślenia lub wykluczenia z listy członków Sekcji IPOPU.
  4. Osoba wykluczona lub skreślona z listy członków Sekcji IPOPU ma prawo wnieść, za pośrednictwem Zarządu Sekcji IPOPU, odwołanie do Walnego Zgromadzenia w terminie 14 dni od daty doręczenia jej pisemnej uchwały o skreśleniu albo wykluczeniu. Walne Zgromadzenie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Decyzja Walnego Zgromadzenia jest ostateczna.

Do czasu rozstrzygnięcia odwołania przez Walne Zgromadzenie prawa wykluczonego lub skreślonego członka są zawieszone z wyjątkiem możliwości uczestniczenia w Walnym Zgromadzeniu, którego przedmiotem jest rozstrzygnięcie odwołania.

Art. 6
ORGANY SEKCJI IPOPU

  1. Organami Sekcji IPOPU są:
    1. Walne Zebranie Członków Sekcji IPOPU,
    2. Zarząd Sekcji IPOPU,
    3. Komisja Rewizyjna Sekcji IPOPU.
  2. Do składu Zarządu Sekcji IPOPU i Komisji Rewizyjnej Sekcji IPOPU mogą być wybierani wyłącznie Członkowie Zwyczajni Sekcji, którzy uzyskali świadectwo ukończenia szkolenia w zakresie psychoterapii według programu uznanego przez Zarząd Główny Stowarzyszenia, posiada tytuł Specjalisty w Dziedzinie Psychoterapii Uzależnień lub Certyfikat Psychoterapeuty Uzależnień wydany przez KCPU.
  3. Pierwsze władze Sekcji IPOPU zostają wyłonione spośród członków założycieli.

Art. 7
WALNE ZEBRANIE

  1. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Sekcji IPOPU należy:
    1. uchwalanie głównych kierunków działalności Sekcji IPOPU,
    2. wybór i odwołanie przewodniczącego i pozostałych członków Zarządu Sekcji IPOPU, wybór Komisji Rewizyjnej Sekcji IPOPU,
    3. rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu Sekcji IPOPU i Komisji Rewizyjnej Sekcji IPOPU,
    4. uchwalanie i dokonywanie zmian Regulaminu Sekcji IPOPU zwykłą bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Sekcji IPOPU,
    5. rozpatrywanie wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Sekcji IPOPU,
    6. podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Sekcji IPOPU większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Sekcji IPOPU.
  2. Zarząd Sekcji IPOPU zwołuje Walne Zebranie.
  3. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Sekcji IPOPU Zarząd Sekcji IPOPU zawiadamia co najmniej na 14 dni przed wyznaczoną datą jego rozpoczęcia.
  4. W przypadku braku kworum w pierwszym terminie, Walne Zebranie odbywa się w drugim terminie wyznaczonym 15 minut po pierwszym.
  5. Walne Zebranie podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków Sekcji w pierwszym terminie, a w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych uczestników, z wyłączeniem postanowień art. 7 ust. 1 podpunkt 4 oraz 6 powyżej.
  6. Nadzwyczajne Walne Zebranie Sekcji zwołuje Zarząd Sekcji z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek Zarządu PSIP, Komisji Rewizyjnej lub 1/3 ogólnej liczby członków Sekcji IPOPU.

Art. 8
ZARZĄD

  1. Zarząd Sekcji IPOPU składa się z 3 do 5 osób.
  2. Zarząd Sekcji może postanowić o przypisaniu poszczególnym członkom Zarządu Sekcji IPOPU określonych funkcji.
  3. Członkowie Zarządu Sekcji IPOPU wybierani są przez Walne Zebranie Sekcji w głosowaniu tajnym.
  4. Do kompetencji Zarządu Sekcji IPOPU należy:
    1. kierowanie bieżącą działalnością Sekcji IPOPU,
    2. reprezentowanie Sekcji IPOPU i działanie w jej imieniu,
    3. Przyjmowanie i skreślanie członków Sekcji IPOPU,
    4. zwoływanie Walnych Zebrań Członków Sekcji IPOPU,
    5. powoływanie i rozwiązywanie jednostek terenowych (oddziałów) Sekcji IPOPU i jednostek organizacyjnych Sekcji IPOPU,
    6. podejmowanie uchwał w sprawie członkostwa Sekcji IPOPU w stowarzyszeniach krajowych i zagranicznych na zasadach pełnej autonomii, po zaakceptowaniu przez Zarząd PSIP.
  5. Zarząd Sekcji IPOPU współpracuje bezpośrednio z Zarządem PSIP. Przedstawiciel Zarządu Sekcji może brać udział z głosem doradczym w zebraniach Zarządu PSIP.
  6. Zarząd Sekcji IPOPU składa Zarządowi PSIP coroczne sprawozdanie z działalności finansowej i merytorycznej.
  7. Posiedzenia Zarządu Sekcji IPOPU odbywają się w razie potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na pół roku.
  8. Posiedzenia Zarządu Sekcji IPOPU mogą odbywać się również za pośrednictwem środków komunikacji na odległość.
  9. Posiedzenia Zarządu Sekcji IPOPU zwoływane są przez Przewodniczącego Zarządu Sekcji. W razie nieobecności Przewodniczącego przez innego pisemnie upoważnionego przez niego członka Zarządu Sekcji lub IPOPU połowę członków Zarządu Sekcji.
  10. Kadencja Zarządu Sekcji IPOPU trwa 3 lata.

Art. 9
PRZEWODNICZĄCY ZARZĄDU

  1. Przewodniczący Zarządu Sekcji IPOPU:
    1. kieruje pracami Zarządu Sekcji IPOPU,
    2. zwołuje i prowadzi zebrania Zarządu Sekcji IPOPU,
    3. reprezentuje Sekcję IPOPU w kontaktach z władzami Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom KCPU oraz władzami innych stowarzyszeń krajowych i zagranicznych.
  2. Przewodniczący Sekcji IPOPU może pełnić swoją funkcję nie dłużej niż przez dwie kolejne kadencje.

Art. 10
KOMISJA REWIZYJNA

  1. Komisja Rewizyjna składa się z trzech osób.
  2. Komisja Rewizyjna jest powołana do przeprowadzania kontroli działalności Sekcji IPOPU
  3. Działalność kontrolna Komisji Rewizyjnej jest prowadzona zgodnie z potrzebami, nie rzadziej jednak niż raz w roku albo na wniosek co najmniej 10 Członków Zwyczajnych Sekcji IPOPU najpóźniej w ciągu 15 dni od daty otrzymania wniosku.
  4. Komisja Rewizyjna składa Walnemu Zebraniu Sekcji IPOPU sprawozdanie z działalności Zarządu Sekcji IPOPU i przedstawia wniosek w sprawie udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi Sekcji IPOPU.
  5. Komisja Rewizyjna ma prawo występować do Zarządu Sekcji IPOPU z wnioskami wynikającymi z ustaleń pokontrolnych.
  6. Przedstawiciel Komisji ma prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu Sekcji IPOPU z głosem doradczym.

Art. 11
ROZWIĄZANIE SEKCJI IPOPU

  1. Uchwałę o rozwiązaniu Sekcji IPOPU podejmuje Zarząd PSIP na wniosek:
    1. Walnego Zebrania Sekcji podjęty zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt. 6.
    2. Komisji Rewizyjnej Sekcji zaopiniowany przez Komisję Rewizyjną PSIP,
    3. Zarząd PSIP zaakceptowany przez Komisję Rewizyjną PSIP.
  2. Wniosek Zarządu Sekcji IPOPU dotyczący jej rozwiązania zawiera propozycje co do sposobu likwidacji Sekcji IPOPU oraz celu na jaki ma być przeznaczony jej majątek. Walne Zebranie Sekcji IPOPU powołuje Komisję Likwidacyjną, odpowiedzialną za przeprowadzenie likwidacji Sekcji IPOPU.

Art. 12
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Regulamin wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Zarząd PSIP.
  2. Wszelkie zmiany niniejszego Regulaminu wymagają zatwierdzenia przez Zarząd PSIP pod rygorem nieważności.